نرم افزار Mari

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 نرم افزار Mari

شاید برای شما جالب باشد که نام این نرم افزار از سواحل Maridadi گرفته شده و به معنای زیبایی است. نرم افزار Mari یک ابزار Painting Texture کاملاً سه بعدی است که پاسخگوی تمام قابلیت های یک سیستم Painting دو بعدی با تمام جزئیات آن می باشد و به راحتی می تواند بر روی کوچکترین جزئیاتِ ده ها هزار Texture ، با سرعت و ظرافت فوق العاده کار کند.
 

نویسنده: محمد علی صیرفی

 

مقدمه
نرم افزار Mari در کمپانی Weta Digital در دپارتمان Texturing این کمپانی برای ساخت Texture در ابعاد وسیع و با بالاترین جزئیات در پروژه هایی مثل District9 ، The lovely Bones و Avatar شکل گرفت. در واقع نرم افزاری است که از یک تجربه تولیدی بوجود آمد. بعد از آن کمپانی Foundry که یک کمپانی تولید نرم افزار در حوزه VFX است Mari را به جمع نرم افزارهای خود اضافه کرد و آن را توسعه داد و در حال حاضر به عنوان یکی از نرم افزارهای پر قدرت و شناخته شده این کمپانی در زمینه 3D Digital Painting است.
شاید برای شما جالب باشد که نام این نرم افزار از سواحل Maridadi گرفته شده و به معنای زیبایی است. نرم افزار Mari یک ابزار Painting Texture کاملاً سه بعدی است که پاسخگوی تمام قابلیت های یک سیستم Painting دو بعدی با تمام جزئیات آن می باشد و به راحتی می تواند بر روی کوچکترین جزئیاتِ ده ها هزار Texture ، با سرعت و ظرافت فوق العاده کار کند.

 ظاهر نرم افزار

وقتی برای اولین بار نرم افزار Mari را باز می کنید با یک ظاهر ساده با پالت ها و گزینه های منظم روبرو می شوید. در واقع این نرم افزار کاملاً کاربر پسند و ساده طراحی شده به طوری که تقریباً همۀ ابزارها دارای یک راهنمای استفاده هستند که وقتی نشانه گر ماوس را روی آن ها قرار می دهید ظاهر می شود. اگر شما از آن دسته کاربرانی هستید که از نرم افزار Maya استفاده می کنید هنگام کار با نرم افزار Mari از لحاظ کار با دستورات خیلی تفاوتی را حس نخواهید کرد. در Mari شما به منویی دسترسی دارید که Pie Tool نامیده می شود که همانند این منو را در Maya دارید اما با نام Marking Menu که این امکان را به شما می دهد تا به ابزارهایی مثل Brush ، Colors ، Texture و ابزارهای Save دسترسی سریع داشته باشید و کار با نرم افزار را برای شما سریع خواهد کرد. 
 
 
اطلاعات تخصصی
نرم افزار Mari طوری طراحی شده که به راحتی می توانید بر روی صدها Texture با اندازه 4K همزمان کار کنید و حتی بر روی صدها UV Patch برای یک مدل کار کنید. یکی از ویژگی های خیلی خوب نرم افزار Mari لود کردن Objectها با چندین میلیون Polygon است که به راحتی به محیط کاری اضافه می شود و به راحتی Texture Painting را بر روی Object های سنگین انجام می دهد. اما این را فراموش نکنید که Mari یک نرم افزار Texture Painting کاملاً متفاوت است و اصلاً نمی شود روند کاری آن را با نرم افزارهایی مثل Zbrush و Mudbox مقایسه کرد. شما در Mari از یک سیستم تلفیقی Brush و Projection Paint Tool استفاده می کنید که قابلیت ها و انعطاف پذیری های خاصی را در هنگام کار با آن به شما می دهد. شما Mapها را به شکل دو بعدی در یک محیط کاملاً سه بعدی در Mari باز می کنید و می توانید هر قسمت از Texture دو بعدی خود را با استفاده از Brushهای سه بعدی بر روی Object خودتان Paint کنید. البته این پایان کار نیست، شما می توانید Texture Paint های خودتان را در لایه های مختلف Save کنید و هر زمان که توانستید آن ها را تغییر دهید و از ابزارهایی که قبلاً در نرم افزارهای دو بعدی از آن ها استفاده می کردید ، حالا از آن ها بر روی Objectهای سه بعدی استفاده کنید. اگر بخواهیم یک مثال هم بزنیم می توانیم ابزار Clone Brush را نام ببریم که ما را یاد ابزار Clone Stamp در نرم افزار Photoshop می اندازد.
هنگام Painting در نرم افزار Mari یک Paint Buffer ایجاد می شود که این Paint Buffer تا زمانی که بر روی سطح اصطلاحاً Bake نشود قابل تغییر است. بزرگترین احساسی که موقع Texture Painting در نرم افزار Mari دارید این است که شما واقعاً بر روی مدل های سه بعدی به صورت مستقیم Painting انجام می دهید و این واقعاً کاربردی و لذت بخش است.
 
 
 
ابزارهای نرم افزار Mari
می خواهیم راجع به چندین ابزار خیلی مهم ویرایش Texture در هنگام Painting صحبت کنیم. یکی از آن ها Spline Warper است که مانند Deformer ، Lattice در نرم افزارهای سه بعدی عمل می کند و به شما امکان Deform کردن یک texture دو بعدی را می دهد. ابزار بعدی که فوق العاده قدرتمند هم هست ابزار Healing Brush است که شما می توانید با استفاده از این ابزار خطوط بین Textureها را از بین ببرید ( همان Texture Seamها). و اما ابزار دیگری که می خواهیم در موردش توضیح دهیم ابزار Slurp Brush است که می تواند عمل Smear و Smudge را انجام دهد. همچنین نرم افزار Mari دارای Clone Brush است که هم بر روی Paint Buffer و هم بر روی Textureهای Bake شده می تواند کار کند. یکی دیگر از ابزار های قدرتمند و پر کاربرد ابزار Edge Masking است که شما می توانید Textureهایی بدون Stretch شدن در Edgeها داشته باشید. البته تمام Brushها در حالت سه بعدی و Flattened UV کار می کنند.
یکی از مهم ترین و جذاب ترین قابلیت های نرم افزار Mari وارد کردن اطلاعات انیمیشن است. تعجب کردید! اما درست است، شما می توانید Modelهای خود را که دارای Animate هستند را وارد نرم افزار Mari کنید و در Animation ، Textureهای خودتان را در Key Frame های خاص اصلاح کنید و مشکلاتی که ممکن است هنگام کار پیش بی آید از قبیل کش آمدن و به هم ریختگی را اصلاح کنید. همچنین این امکان در نرم افزار Mari وجود دارد تا شما فریم به فریم Textureهای خودتان را Paint کنید و Textureهایی Animate دار ایجاد کنید.
یکی دیگر از قابلیت های نرم افزار Mari که واقعاً در روند یک پروژه بزرگ کمک خواهد کرد این است که تمام Textureها ، مدل ها و همه المان های پروژه در یک فایل ذخیره خواهد شد. خیلی از کسانی که در یک پروژه تیمی کار کردند حتماً به مشکل از دست رفتن اطلاعات پروژه هنگام لود کردن فایل ها بر روی شبکه و یا انتقال آن ها از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر بر خورد کردند. اما دیگر با این ویژگی این نگرانی هم بر طرف شده است.
 
 
ویژگی های Mari 1.4

به تازگی نسخه 1.4  نرم افزار Mari منتشر شده و این نسخه بر روی Windows  و Linux  قابل اجرا است. از قابلیت های جدید این نسخه می توان به امکان ارسال و دریافت فایل های Adobe Photoshop  به صورت مستقیم به این نرم افزار اشاره کرد و از این پس می توانید فایل های psd  را 
هم Import  وExport  کنید.
همچنین رندرها نسبت به نسخه قبل سریع تر و با کیفیت تر شده اند و تغییرات مختصری نیز در رابط کاربری این نرم افزار و حذف چند گزینه کم کاربرد ، تغییرات در ساختار دوربین ، نور ، اشیا و توابع  Shading  را می توان مشاهده کرد.
همچنین ابزارهای جدید برای اصلاح رنگ، تغییرات بسیار کاربردی در تابع OpenColorIO  و قابلیت پشتیبانی و اصلاح توابع قلم های نوری از دیگر خصوصیات این نرم افزار می باشد. همچنین عدم نیاز به UV در زمان نقاشی روی موضوعات ، استفاده از قلم های جدید ، استفاده از قلم های حساس به وزن و ... نیز به ابزارهای Painting  این برنامه اضافه شده است.
 استفاده همزمان از چندین فرمت در یک صحنه، قابلیت ورود مدل های سه بعدی با بیش از یک میلیون polygon  و از همه مهم تر پشتیبانی از Texture هایی در اندازه باور نکردنی 32000x32000 پیکسل ، پشتیبانی از مدل های متحرک و نمایش Displacement به صورت Realtime از خصوصیات مهم نسخه جدید است.
از قابلیت های جالب و کاربردی این نسخه Layered Painting Project/Unproject است که شما می توانید هنگام کار Texture های خودتان را از نرم افزار Mari به نرم افزار Photoshop منتقل کنید و بعد از ویرایش به Mari بر گردانید و تغییر خودتان را همان لحظه مشاهده کنید. همچنین ویژگی خوب دیگر Mask Filter است که برای ویرایش Texture در نواحی خاص واقعاً کاربردی است و سرعت شما را هنگام کار بالا خواهد برد. 
در نسخه 1.4 پیشرفت خوبی در بخش Environment Sphere Module نیز داشتیم و شما می توانید از تصاویر HDR برای ایجاد افکت های خاص مثل Reflection بر روی Textureهای خود استفاده کنید.
تا به الان نرم افزار Mari در پروژهای معروف و بزرگی مورد استفاده قرار گرفته که به مهم ترین آنها اشاره می کنیم.
Avatar ، The Adventure of TinTin: Secret of The Unicorn ، District 9 ، The Day The Earth Stood Still و The Lovely Bones.}

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Top