سفر ستاره‌ای

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

star trek

حرف‌های نیکولاس مه‌یر پیرامون سری جدید فیلم‌های تخيلي

به گزارش B3dArt , بازگشت نیکولاس مه‌یر به پروژه «سفر ستاره‌ای» سری فیلم‌های مشهور تلویزیونی و سینمایی ۵۰ سال اخیر جهان امیدواری‌هایی تازه را به این مجموعه پایان ناپذیر فضایی بخشیده است. البته جی.جی.ابرامز با ساختن نسخه تازه‌ای از «سفر ستاره‌ای» (در ایران با نام «پیشتازان فضا») در سال ۲۰۰۹ این سری فیلم‌ها را که تعداد نسخه‌های سینمای آن از عدد ۱۶ هم عبور می‌کند و دو نسل کاپیتان کرک و کاپیتان پیکارد را در برمی‌گیرد احیا کرده بود و در پی آن دو فیلم سینمایی دیگر نیز با همین کاراکترها و براساس اتفاقات ابدی سفینه اینترپرایز ساخته و اکران شده اما این نیکولاس مه‌یر بود که در اوایل و اواسط دهه ۱۹۸۰ با ساختن دو فیلم سینمایی از روی مجموعه «Star Trek» با نام‌های «خشم خان» و «سرزمین کشف نشده» به سنت ساخت این فیلم‌ها استمرار بخشید و مجموعه‌ای را روی پرده نقره‌ای مستحکم‌تر ساخت که دوره تهیه و پخش‌اش در شبکه‌های تلویزیونی آمریکا و اروپا در سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۳ بود و از کاراکترهایی چون اسکاتی و البته آقای اسپاک، افسانه‌ها ساخت. «خشم خان» چنان موفق بود که توانست حتی افراد غیر دوستدار «Star Trek» را به سوی خود بکشاند. نقدها نسبت به این تعداد مشخص و اندک از سری فیلم‌های پر طرفدار «سفر ستاره‌ای» همواره مثبت بوده است و این در حالی است که گفته می‌شود مه‌یر بیشتر از دو هفته وقت بازنویسی داستان «خشم خان» نکرد و سپس کلی تکه‌های جنبی و کامل کننده را در متن سناریو «سفر ستاره‌ای ۴: سفر به خانه» جای داد و بهترین وداع را برای هنرپیشه‌های اورجینال این سری فیلم‌ها در قسمت موسوم به «کشور کشف نشده» به تصویر کشید و پس از آن بود که چه در تلویزیون و چه در سینما نسل جدید فضانوردان شاغل در اینترپرایز ترسیم و معرفی شدند و سرکردگی آن نسل تازه با کاپیتان پیکارد (با بازی پاتریک استورات) بود. با این اوصاف حتی بازگشت سازندگان این فیلم‌ها به نسل اول یعنی کاپیتان کرک از اوایل دهه ۲۰۰۰ چه در سینما و چه در تلویزیون قابل پیش بینی بوده و نه یک مسئله خلق الساعه و لحظه‌ای، با این تفاوت که این بار و سال‌ها پس از به راه افتادن سریال اولیه ایفای رل کرک و آقای اسپاک در ورسیون‌های اخیر نه با ویلیام شاتنر و لئونارد نیموی بلکه با کریس پاین و زاکاری کینتو بوده است. ببینیم نیکولاس مه‌یر پیرامون جدیدترین بازگشت‌اش به پروژه «سفر ستاره‌ای» چه می‌گوید.

آیا اصلاً تصور می‌کردید روزی دوباره قصه‌های «استار.ترک» را بنویسید؟
– نه، فکرش را هم نمی‌کردم و البته کسی هم طی این چند سال این مورد را از من نخواسته بود.

 

شما نماد چارچوب کلی داستان‌های جدید را می‌نویسید و یا وارد جزییات می‌شوید و کل داستان پردازی را هم در دستور کار خود دارید؟
– هر دو مورد شامل حال من می‌شود، نمی‌دانم چند نفر دیگر هم در متن قصه سازی‌ها شریک و دخیل‌اند اما بزودی مشخص می‌شود. هر چه هست باید افکارمان را روی یکدیگر بگذاریم و ببینیم از این قضیه چه چیزی بیرون می‌آید و چه کارهایی را باید انجام بدهیم.

 

طرفداران اصیل و قدیمی «سفر ستاره‌ای» امیدوارند که این اپیزودهای تازه نوعی بازگشت به زمان‌های اولیه سریال و ارائه داستان‌های جمع و جورتر و مناسب حال هر یک از اپیزودها باشد. از نظر آنها چند سالی است که روال قصه‌ گویی مبتنی بر داستان‌های بلند و بزرگ برای سبدهای کوچک باب شده است که با یکدیگر همخوانی ندارند.
– نمی‌دانم ولی قرار است ما سبک‌های جدید و قدیم را ادغام کنیم و جهت و سویی که ما به سمت آن می‌رویم، متفاوت با گذشته باشد. خطر عمده برای داستان‌ها و سریال‌هایی که از قبل موجودند، این است که در دام تکرار بیافتند و من همیشه کوشیده‌ام از این قضیه پرهیز کنم. نباید همان اتفاقات گذشته با یک آرایه نو مجدداً عرضه شود زیرا مردم فهم دارند و آن را پس می‌زنند و نمی‌توان از این طریق به جایی رسید. برایان فولر (تهیه‌کننده سری تازه Star Trek) نیز آدم زرنگ و باهوشی است و نیامده است که فقط یکسری کار تکراری تحویل بیننده‌ها بدهد. شرط الزامی و ماهیت وجودی این سریال، خلاقانه و نو بودن است.

 

دیگر مشخصه‌های مهم این سریال تازه که شبکه «ABC» آن را تولید می‌کند، چیست؟
– نمی‌دانم ولی سفر به ستاره‌ها و سیارات جدید یک وجه و قسمت آن است و چالش مهم ما خلق چیزی است که پیشتر در این سریال مشاهده نشده است، ما البته ترس از آینده و ابداعات موجود در قصه نداریم.

 

شما معمولاً برداشت‌های ادبی و قسمت‌های فرهنگی جدید را نیز ضمیمه داستان‌های خود کرده‌اید. این بار نیز چنین است؟
– شاید به آن روال ادامه بدهم اما بخشی از آن اضافات فرهنگی چیزهایی کاملاً ادبی نیست بلکه از درون فرهنگ‌های روز و مسایل و جاری جهان می‌آید. شما می‌توانید آنها را در خیابان‌ها نیز ببینید و حس کنید و همین طور در مدارس و در صحبت‌های روزمره مردم. ما ریفرنس‌های متعددی داریم و من حتی از برخی نوشته‌های آگاتا کریستی و چارلز دیکنز که هیچ ربطی هم به این داستان‌های فضایی ندارند برای عمیق‌تر شدن داستان‌هایم بهره می‌گیرم.

 

بسیاری از نوشته‌ها و ایده‌های شما تحول بخش این سریال بوده‌اند و این اعترافی است که خیلی‌ها می‌کنند.
– امیدوارم همین طور باشد. این مجموعه پس از ۵۰ سال حیات مستمر به اینگونه فکرها و مشاوره‌ها و شهامت‌ها و نو شدن نیاز دارد وگرنه از درون خشک می‌شود. من یک گلوله نقره‌ای می‌بینم که باید درست شلیک شود. اگر تیرانداز خوبی باشید بر هدف می‌نشیند و اگر نه فقط ضایعات به جا می‌گذارد و می‌کوشم از قماش اول باشم.

 

نیاز اصلی «Star Trek» در این عصر حیات مجدد چیست؟
– اینکه فیلم‌های بعدی‌اش مثل قسمت‌های چهارم و پنجم سری فیلم‌های سینمایی «سفر ستاره‌ای» در اواسط و اواخر دهه ۱۹۸۰ باشد. بر پایه همان فیلم‌ها است که «Star Trek»ها هنوز زنده‌اند. جهت و سوی حرکت ما باید همین باشد، ما باید ضمن ادامه کاراکترسازی‌ها و حرکت در مسیر آنها، داستان‌هایی را ارائه بدهیم که دارای وقایعی جدید باشند. بزودی از آنها بیشتر خواهید شنید.
منبع: باني فيلم

 

telegramb3dart

عضویت در کانال رسمی تلگرام 

B3dart

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Top